Competency-based learning assessment in elementary school students: A bibliometric analysis
Keywords:
learning assessment, skills, students, bibliometric study, scientific productionAbstract
Objective. The following study aimed to develop a bibliometric analysis of the scientific production on the evaluation of learning by competencies in primary school students, contained in the Scopus database during the years 2002 to 2022.
Design/Methodology/Approach. The methodology was bibliometric, descriptive and quantitative. The sample was 268 documents.
Results/Discussion. The results showed an increase of 81.3% between 2013 and 2022 of published scientific articles (218 documents). The United States (28%) and Spain (9%) are the countries with the most scientific production. In addition, 79% were scientific articles published in social sciences (56%).
Conclusions. The contribution of data on the evaluation of learning by competencies in primary school students can pave the way for new research on the processes of evaluation and measurement of student progress and performance.
Originality/Value. A global perspective on the evaluation by competencies is provided to explain the relationships of the design with the results obtained, and it contributes to the continuous improvement of learning.
Downloads
References
Bayona Arévalo, Y., & Bolaño García, M. (2023). Scientific production on dialogical pedagogy: a bibliometric analysis. Data & Metadata, 2, 7. https://doi.org/10.56294/dm20237
Benítez, D. (2022). Evaluación del aprendizaje y el enfoque por competencias. Revisión de antecedentes teóricos. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(6), 10402-10434. https://doi.org/10.37811/clrcm.v6i6.4136
Bernate, J. (2021). Tendencias en los sistemas educativos del siglo XXI. Sophia, 17(1), 58-66. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S179489322021000100058
Bizarro, W., Paucar, P. & Chambi, E. (2021). Evaluación formativa: una revisión sistemática de estudios en aula. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(19), 872-891. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S261679642021000300872&script=sci_arttext
Bueno, G. (2022). Observaciones al enfoque por competencias y su relación con la calidad educativa. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (32), 93-117. http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S139086262022000100093
Caballero-Cantu, J. J., Chavez-Ramirez, E. D., Lopez-Almeida, M. E., Inciso-Mendo, E. S., & Méndez Vergaray, J. (2023). El aprendizaje autónomo en educación superior. Revisión sistemática. Salud, Ciencia Y Tecnología, 3, 391. https://doi.org/10.56294/saludcyt2023391
Caló, L. (2022). Métricas de impacto y evaluación de la ciencia. Rev Perú Med Exp Salud Pública, 39(2), 236-240.
https://www.scielosp.org/pdf/rpmesp/2022.v39n2/236240/es
Cruzado, J. (2022). La evaluación formativa en la educación. Comuni@cción, 13(2), 149-160. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S221971682022000200149
Espinoza, J. & Medina, L. (2022). Evaluación del proceso de aprendizaje de la competencia informativa en estudiantes universitarios. Apertura (Guadalajara, Jal.), 13(2), 38-53. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S166561802021000200038&script=sci_arttext
Ferreira, M., Fernández, D. y Benítez, N. (2019). ¿De qué herramientas disponen los investigadores? Reportes científicos de la FACEN, 10(2), 112-131. http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2222145X2019000200112
García, L., Fernández, A., y Bécquer, A. (2021). Análisis Bibliométrico de la Producción Científica 2001-2020. Revista Electrónica Cuba: Medio Ambiente y Desarrollo, 21(40), 1– 9. http://cmad.ama.cu/index.php/cmad/article/view/297
García-Acosta, J. & García-González, M. (2022). La evaluación por competencias en el proceso de formación. Revista Cubana de Educación Superior,41(2), 1-19. https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142022000200022
Gómez Cano, C. A., Sánchez Castillo, V., & Clavijo Gallego, T. A. (2023). Mapping the Landscape of Netnographic Research: A Bibliometric Study of Social Interactions and Digital Culture. Data & Metadata, 2, 25. https://doi.org/10.56294/dm202325
Guerrero Tamayo, K., Iribarren, L., & Cordero , S. (2023). Diálogos, transdisciplina e interculturalidad en procesos de formación docente y comunitaria en educación ambiental. Salud, Ciencia Y Tecnología - Serie De Conferencias, 2(1), 118. https://doi.org/10.56294/sctconf2023118
Hincapié, N. & Clemenza, C. (2022). Evaluación de los aprendizajes por competencias: Una mirada teórica desde el contexto colombiano. Revista de Ciencias Sociales, 26(1), 106-122. https://www.redalyc.org/journal/280/28069961009/html
Horta-Martínez, L., & Sorá-Rodriguez, M. (2023). Some metrics on scientific production about fractures. Data & Metadata, 2, 43. https://doi.org/10.56294/dm202343
Ledesma, F., & Malave González, B. E. (2022). Bibliometric indicators and decision making. Data & Metadata, 1, 9. https://doi.org/10.56294/dm20229
Livia, J., Merino-Soto, C. y Livia-Ortiz, R. (2022). Producción científica en la base de datos Scopus de una Universidad privada del Perú. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 16(1). http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S222325162022000100002
Macea-Anaya, M., Baena-Navarro, R., Carriazo-Regino, Y., Alvarez-Castillo, J., & Contreras-Florez, J. (2023). Designing a Framework for the Appropriation of Information Technologies in University Teachers: A Four-Phase Approach. Data & Metadata, 2, 53. https://doi.org/10.56294/dm202353
Martínez Sánchez, R. (2023). Transforming online education: the impact of gamification on teacher training in a university environment. Metaverse Basic and Applied Research, 2, 47. https://doi.org/10.56294/mr202347
Matus, O. (2022). La planificación de la evaluación de los aprendizajes en el área de ciencias sociales de educación secundaria: unos antecedentes. Revista Torreón Universitario, 11(31), 13-25. https://doi.org/10.5377/rtu.v11i31.14222
Morales, S., Hershberger, R. & Acosta, E. (2020). Evaluación por competencias: ¿cómo se hace? Revista de la Facultad de Medicina (México), 63(3), 46-56. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S002617422020000300046
Núñez, M., Hurtado, C., Vega, L. & Ramírez, Y. (2021). Perfil profesional por competencias y la empleabilidad en la formación docente de estudiantes universitarios. Rev. In.t Invest. Cienc. Soc., 17(2), 417-432. http://scielo.iics.una.py/pdf/riics/v17n2/2226 4000-riics-17-02-417.pdf
Paz, L. y Caramés, M. (2020). Concepciones para el análisis de campos científicos. Telos Revista Científica, 22(1), 106-124. https://doi.org/10.36390/telos221.08
Ramírez-Díaz, J. (2020). El enfoque por competencias y su relevancia en la actualidad: Consideraciones desde la orientación ocupacional en contextos educativos. Revista Electrónica Educare, 24(2), 475-489. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S140942582020000200475
Ríos, N. B., & Mosca, A. M. (2021). Educación continua en el contexto actual, enfoque desde la enfermería. Salud, Ciencia Y Tecnología, 1, 29. https://doi.org/10.56294/saludcyt202129
Rosario, J. (2022). Evaluación de los aprendizajes por competencias en ciencias naturaleza del nivel secundario. Aproximaciones teóricas. Polo del Conocimiento, 7(11), 1537-1558. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/4938
Salinas, K. y García, A. (2022). Bibliometrics, a useful tool within the field of research. Journal of Basic and Applied Psychology Research, 3(6), 10-17. https://doi.org/10.29057/jbapr.v3i6.682
Sandoval, P. Maldonado, A. & Tapia, M. (2022). Evaluación educativa de los aprendizajes: Conceptualizaciones básicas de un lenguaje profesional para su comprensión. Páginas de Educación, 15(1), 49-75. http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S168874682022000100049
Schunck, P. J. (2023). Construir el conocimiento interdisciplinar desde experiencias critico-decoloniales en educación. Salud, Ciencia Y Tecnología - Serie De Conferencias, 2(1), 74. https://doi.org/10.56294/sctconf202374
Tomás-Górriz, V., y Tomás-Casterá, V. (2018). La Bibliometría en la evaluación de la actividad científica. Hospital a Domicilio, 2(4), 145-163. https://revistahad.eu/index.php/revistahad/article/view/51
Travieso, C. y Ferreira, R. (2019). Aspectos metodológicos de los datos abiertos de investigación: análisis de los conjuntos de datos de la colección. Revista Española de Documentación Científica, 42(3). https://doi.org/10.3989/redc.2019.3.1597
Valencia, L., Castillo, C., Hernández, B., Reyes, M. & González, A. (2022). Metodologías de generación de indicadores educativos: una revisión sistemática usando el análisis estadístico implicativo. Revista Universidad y Sociedad, 14(4), 313-323. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000400313
Villero, M., Agramonte, R., & Menéndez, E. (2022). Evaluación de competencias. Retos y perspectivas desde el nivel básico al universitario. Revista De Investigaciones De La Universidad Le Cordon Bleu, 9(1), 5-19. https://doi.org/10.36955/RIULCB.2022v9n1.001
Vuotto, A. (2020). Fortalezas y debilidades de las principales bases de datos de información científica desde una perspectiva bibliométrica. Palabra Clave (La Plata), 10(1). https://www.palabraclave.fahce.unlp.edu.ar/article/view/PCe101/12785