Análisis bibliométrico de la producción científica sobre competencia y brecha digitales
Keywords:
Digital competence, digital divide, digital literacy, bibliometric, scientific productionAbstract
Objective. The objective is to conduct a bibliometric assessment of the global scientific literature on digital competence and the digital divide from 2004 to 2023.
Design/Methodology/Approach. A bibliometric, descriptive and quantitative study formed the basis of the methodology. Using keywords in English ("digital competence", "digital divide"), 96 papers were chosen to generate the scientific production indicators.
Results/Discussion. The number of academic articles (79) published between 2018 and 2023 increased by 82%. The highest rate of scientific production was observed in Spain (34%), with the Universitat Oberta de Catalunya being the institution with the most publications. In addition, 85% were scientific articles, the majority (37%) in social sciences.
Conclusion. It was concluded that research in this area is dynamic due to the constantly evolving nature of digital technology, usability, accessibility, policy objectives, and expectations of individuals in a knowledge society. This competence is crucial in the education sector because it facilitates the widespread and effective implementation of technology, which depends on access (bridging the digital divide) and intelligent application.
Originality/Value. This study serves as a basis for future research on the connections between digital competence and the digital divide.
Downloads
References
Álvarez, C. & García, F. (2021). Brecha digital y nuevas formas académicas en la escuela rural española durante el confinamiento. Educar, 57(2), 397-411. https://educar.uab.cat/article/view/v57-n2-alvarez-garcia
Arango-Lopera, C., Cruz-González, M., Mesa, B., González, D. & Delgado, M. (2022). Brecha digital: una revisión de literatura en español. Tsafiqui - Revista Científica En Ciencias Sociales, 12(19). https://doi.org/10.29019/tsafiqui.v12i19.110
Ascencio, J., Velásquez, F., Bocanegra, B., Tello, R., & Palacios, J. (2022). Competencias digitales: percepciones de los directivos de instituciones educativas en tiempos de pandemia. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 6(25), 1395–1408. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i25.421
Bayona Arévalo, Y., & Bolaño García, M. (2023). Scientific production on dialogical pedagogy: a bibliometric analysis. Data & Metadata, 2, 7. https://doi.org/10.56294/dm20237
Bolaño García, M., Duarte Acosta, N., & González Castro, K. (2023). Producción científica sobre el uso de las TIC como herramienta de inclusión social para personas sordas: un análisis bibliométrico. Salud, Ciencia Y Tecnología, 3, 318. https://doi.org/10.56294/saludcyt2023318
Calderón, D. (2019). Una aproximación a la evolución de la brecha digital entre la población joven en España (2006-2015). Revista Española de Sociología, 28(1), 27-44. https://recyt.fecyt.es/index.php/res/article/view/66428/42068
Caló, L. (2022). Métricas de impacto y evaluación de la ciencia. Rev Perú Med Exp Salud Pública, 39(2), 236-240. https://www.scielosp.org/pdf/rpmesp/2022.v39n2/236-240/es
Chandran, R. (2022). Human-Computer Interaction in Robotics: A bibliometric evaluation using Web of Science. Metaverse Basic and Applied Research, 1, 22. https://doi.org/10.56294/mr202222
Deursen, A., Zeeuw, A., Boer, P., Jansen, G. & Rompay, T. (2019). Digital Inequalities in the Internet of Things: Differences in Attitudes, Material Access, Skills, and Usage. Information, Communication and Society, 24(2), 258-276. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1369118X.2019.1646777
Domínguez, J. G., Cisneros, E. J., Suaste, M. A., & Vázquez, I. (2019). Reducción de la brecha digital en Comunidades Vulnerables del Sureste de México. Publicaciones, 49(2), 133-149. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v49i2.9305
Garces Ginarte, M. J., Pérez Ortiz, L., Sarabia Aguila , E. C., Quintero Alvarez, P. E., & Vitón-Castillo , A. A. (2022). Producción científica en revistas estudiantiles cubanas sobre traumatismo craneoencefálico, 2015 - junio del 2021. Salud, Ciencia Y Tecnología - Serie De Conferencias, 1(1), 11. https://doi.org/10.56294/sctconf202211
García, L., Fernández, A., y Bécquer, A. (2021). Análisis Bibliométrico de la Producción Científica 2001-2020. Revista Electrónica Cuba: Medio Ambiente y Desarrollo, 21(40), 1– 9. https://cmad.ama.cu/index.php/cmad/article/view/297
García-Vélez, K., Ortiz, T. & Chávez, M. (2021). Relevancia ay dominio de las competencias digitales del docente en la escuela superior. Revista Cubana de Educación Superior, 40(3), e20. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000300020
Gil, E., Alemán, P. & Martín, J. (2020). El estado global de la investigación sobre competencias digitales y sus tendencias: un análisis bibliométrico. VII Jornadas Iberoamericanas de Innovación Educativa en el Ámbito de las TIC y las TAC, 21-28. https://accedacris.ulpgc.es/bitstream/10553/76437/2/el_estado_global.pdf
Gómez Cano, C. A., Sánchez Castillo, V., & Clavijo Gallego, T. A. (2023). Unveiling the Thematic Landscape of Generative Pre-trained Transformer (GPT) Through Bibliometric Analysis. Metaverse Basic and Applied Research, 2, 33. https://doi.org/10.56294/mr202333
Gonzalez-Argote, D. (2023). Thematic Specialization of Institutions with Academic Programs in the Field of Data Science. Data & Metadata, 2, 24. https://doi.org/10.56294/dm202324
Gutiérrez-Provecho, M., López-Aguado, M., García, J. & Quintanal, J. (2021) La brecha digital en población en riesgo de exclusión social. Pedagogía Social, Revista Interuniversitaria, 39, 123-138. https://doi.org/10.7179/PSRI_2021.39.08
Holguín-Álvarez, J., Rodríguez, M., Romero, R., Ledesma, F., Cruz, J. (2021). Competencias digitales y resiliencia: una revisión teórica enfocada en el profesorado. Apuntes Universitarios, 11(4), 269-295. https://doi.org/10.17162/au.v11i4.773
Mañas, M. & González, B. (2023). Formación en competencia digital del profesorado de educación primaria e infantil en España. Una revisión bibliométrica de la literatura. Publicaciones, 53(1), 137-162. http://revistaseug.ugr.es/index.php/publicaciones/article/view/27990/25559
Marín, D., Cuevas, N. & Gabarda, V. (2021). Competencia digital ciudadana: análisis de tendencias en el ámbito educativo. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(2), 329-344. https://www.redalyc.org/journal/3314/331466109017/331466109017.pdf
Martínez, J. & Garcés, J. (2020). Competencias digitales docentes y el reto de la educación virtual derivado de la covid-19. Educación y Humanismo, 22(39), 1-16. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4114
Martínez, O. (2020). Brecha digital educativa. Cuando el territorio es importante. Sociedad e Infancias, 4, 267-270. https://doi.org/10.5209/soci.69629
Montaudon-Tomas, C., Pinto-López, I. & Yáñez-Moneda, A. (2020). Competencias digitales para las nuevas formas de trabajo: nociones, términos y aplicaciones. Vincula Tégica, 1333-1347. http://www.web.facpya.uanl.mx/Vinculategica/Vinculategica6_2/30_Montaudon_Pinto_Ya%C3%B1ez.pdf
Moreno, A., Fernández, M., Godino, A. (2020). Competencia digital Docente. Área de información y alfabetización informacional y su influencia con la edad. Academo (Asunción), 7(1), 45-57. http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2414-89382020000100045
Perdomo, B., González, O. & Barreto, I. (2020). Competencias digitales en docentes universitarios: una revisión sistemática de la literatura. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 9(2), 92-115. https://journals.uco.es/index.php/edmetic/article/view/12796
Pérez-Escoda, A., Lena-Acebo, F. & García-Ruiz, R. (2021). Brecha digital de género y competencia digital entre estudiantes universitarios. Aula Abierta, 50(1), 505-513. https://doi.org/10.17811/rifie.50.1.2021.505-5014
Rumiche, R., Matas, A. & Ríos, J. (2020). Competencias digitales de estudiantes de la Universidad Católica de Santo Toribio de Mogrovejo (Perú). Revista Espacios, 41(9), 18. https://www.revistaespacios.com/a20v41n09/20410918.html
Salinas, J. (2020). Educación en tiempos de pandemia: tecnologías digitales en la mejora de los procesos educativos. Revista Innovaciones Educativas, 22(1), 17-21. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?pid=S2215-41322020000300017&script=sci_arttext
Salinas, K. y García, A. (2022). Bibliometrics, a useful tool within the field of research. Journal of Basic and Applied Psychology Research, 3(6), 10-17. https://doi.org/10.29057/jbapr.v3i6.6829
Sotelo, M. & Castellanos, W. (2022). Alfabetización digital desde la perspectiva del directivo de escuela pública: una revisión bibliográfica. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, Horizontes, 6(23), 447-457. https://revistahorizontes.org/index.php/revistahorizontes/article/view/484
Soto, C., Salvatierra, A., Padilla, J. & Peña, P. (2023). Competencias digitales en el uso de aplicaciones web 3.0 en docentes y estudiantes de universidades públicas. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(27), 330-346. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S2616-79642023000100330&script=sci_arttext
Stable, Y. & Font, C. (2022). Análisis de la producción científica sobre competencias digitales, informacionales y mediáticas en Scopus y Web of Science. Bibliotecas Anales de Investigación, 18(3), 1-11. http://revistas.bnjm.cu/index.php/BAI/article/view/529
UNESCO. (2 de febrero de 2021). La reducción de la brecha digital nos permitirá satisfacer las necesidades de aprendizaje de las personas pobres y vulnerables. https://uil.unesco.org/es/reduccion-brecha-digital-nos-permitira-satisfacer-las-necesidades-aprendizaje-las-personas-pobres-y
Urrea-Solano, M., Martínez-Roig, R., Merma-Molina, G. (2022). Las competencias digitales en Iberoamérica en tiempos de COVID-19: análisis bibliométrico. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, (31), 133-145. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-99592022000100014