Development of basic competences for managers in artificial intelligence environments: responsible and safe
Keywords:
Cultura Informacional y Socialización de la Información, Evaluación de la CienciaAbstract
Objective: ¿How to develop core competencies for managers in an artificial intelligence responsible and secure artificial intelligence and secure environment? Design/Methodology/Approach: scientific methods were used, such as: inductive-deductive and historical-logical inductive - deductive synthesis and historical-logical methods were used to identify different different approaches to the study of artificial intelligence that favor the development of basic the development of basic competences for managers in a responsible and safe artificial intelligence environment. of responsible and secure artificial intelligence. In addition, the Software Statistics Program for Social Sciences (SPSS) for Windows version 27.0 and the expert method. Results/Discussion: 14 core competencies were identified, among them: ethics, psychological safety, disruptive capacity and resilience. A training plan was provided in link with the university, which helps managers to face threats to society. Conclusions: to the extent that advances in artificial intelligence burst into society's activities, more competent managers will be needed, with social ethical responsibility, who go beyond their own benefit and face the transformations in society in better conditions. Originality/Value: core competencies for managers constitute an alternative to steer the course of artificial intelligence towards safeguarding contemporary society.
Downloads
References
Abadía, A. (2021). Estudio sobre el liderazgo y la innovación: las claves del éxito en startups tecnológicas. Cuadernos de Gestión, 21(2), 109-118. https://doi.org/10.5295/cdg.191140aa
Abeliuk, A., & Gutiérrez, C. (2021). Historia y evolución de la inteligencia artificial. Revista Bits de Ciencia, (21), 14-20. https://revistasdex.uchile.cl/index.php/bits/article/view/2767
Alonso Escalona, R; Vega de la Cruz, L.O; Pérez Vallejo, L.M. (2024) Análisis de la información del capital intelectual en el desarrollo de las capacidades dinámicas. Bibliotecas. Anales de Investigación; 20(1), 1-14. https://revistasbnjm.sld.cu/index.php/BAI/article/view/685
Apell, P., & Eriksson, H. (2023). Artificial intelligence (AI) healthcare technology innovations: the current state and challenges from a life science industry perspective. Technology Analysis & Strategic Management, 35(2), 179-193. https://doi.org/10.1080/09537325.2021.1971188
Araiz Huarte, D. E. (2023). La Inteligencia Artificial como agente contaminante: concepto jurídico, impacto ambiental y futura regulación. Actualidad Jurídica Ambiental, (130), 51-105. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8768841
Araujo de la Mata, A., Barrutia Guenaga, J., Hoyos Iruarrizaga, J., & Landeta Rodríguez, J. (2018). Comportamiento de las empresas respecto a la formación continua de sus directivos. Cuadernos De Gestión, 6(1), 83–98. https://ojs.ehu.eus/index.php/CG/article/view/19153
Araz Zirar,. Syed Imran, Ali,. Nazrul Islam. (2023). Worker and workplace Artificial Intelligence (AI) coexistence: Emerging themes and research agenda. Technovation, 124, 102747. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2023.102747
Buitrago Serna, S. M., Gómez Durango, L. Y., & Posada Villada, M. (2023). Alternativas para mejorar las competencias laborales del Contador Público de la provincia del San Juan frente a la inteligencia artificial. (Trabajo de grado presentado para optar al título de Contador Público). Universidad de Antioquia. https://hdl.handle.net/10495/34146
Cortina Orts, A. (2019). Ética de la inteligencia artificial. Anales de la Real Academia de Ciencias Morales y Políticas, (96), 379-394. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7426666
Cuesta Santos, A. (2000). Gestión de competencias y compensación laboral.
Delgado Fernández, M. , Muriel Escobar, J. , Polo Vázquez , J. C. , & Padilla Rodríguez, D. (2022). Perfil de competencias de los directivos en cuba y su aplicación en la agricultura. Revista Cubana De Administración Pública Y Empresarial, 6(1), e194. 1-20. https://doi.org/10.5281/zenodo.5821770
Galán, C. (2019). La cuesta certificación como mecanismo de control de la inteligencia artificial en Europa. bie3: Boletín IEEE. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7264343.pdf
Gonzabay Quiñónez, I. A., & Pacheco Mendoza, S. R. (2024). El rol de la Inteligencia Artificial
en los procesos de reclutamiento y selección en la Gestión del Talento Humano. Reincisol, 3(6), 3880–3902. https://doi.org/https://doi.org/10.59282/reincisol.V3(6)3880-3902
Guilera, L. (2021). Competencias directivas. Marge Books. https://n9.cl/08m1a3
Edmondson, A. (1999). Psychological Safety and Learning Behavior in Work Teams. Administrative Science Quarterly, 44(42), 350–383. https://doi.org/https://doi.org/10.2307/2666999
Hernández Magaña, J., Padilla Aguilar, D., & Piñero Rodríguez, N. A. (2023). Una mirada a la identificación de las competencias directivas. Ingeniería Industrial, 44(44), 159-174. https://doi.org/10.26439/ing.ind2023.n44.6136
Hurtado de Mendoza, S. (2003). Criterio de expertos. Su procesamiento a través del método Delphi. Universidad de Barcelona.
Malmio, I. (2023). Ethics as anenabler and a constraint–Narratives ontechnologydevelopment and artificial intelligence in militaryaffairsthroughthe case of Project Maven. Technology in Society, 102193. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2022.102193
Mulet Fernández, M., & Valdés Rodríguez, M. C. (2023). E-capacitación como formación continua de profesionales en ambientes virtuales: un reto. Universidad Y Sociedad, 15(1), 604-615. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3577
Odrekhivskyy, M., Darmits, R., & Zhezhukha, V. (2022). Intellectual information systems for monitoring the competences of managers of innovative enterprises. financial and credit activity-problems of theory and practice, 5(46), 222- 238. https://doi.org/10.55643/fcaptp.5.46.2022.3884
Ollinheimo, A., & Hakkarainen, K. (2023). Critical thinking as cooperation and its relation to mental health and social welfare. New Ideas in Psychology, 68. https://doi.org/10.1016/j.newideapsych.2022.100988
Pantoja Torres, N. F., & Fuentes Concha, V. (2022). Polivalencia de Fuerzas Armadas en situación de crisis: ECUADOR Y CHILE. Revista De La Academia Del Guerra Del Ejército Ecuatoriano, 15(1), 12. https://doi.org/10.24133/AGE.N15.2022.09
Park, S., & Whang, M. (2023). Emotion Intelligence Base don Smart Sensing. Sensors, 23(3), 1098. https://www.mdpi.com/1424-8220/23/3/1098
Ramírez F., Alejandro. (2021). Éric Sadin. La inteligencia artificial o el desafío del siglo. Anatomía de un antihumanismo radical. Revista de filosofía, 78, 318-321. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-43602021000100318
Rawashdeh, Awni; Shehadeh, Esam; Rababah, Abedalqader; & Al, Saleh (2022). Adoption of Robotic Process Automation (RPA) and Its Effect on Business Value: An Internal Auditors Perspective. Journal of Positive School Psychology, 6 (6), 9832-9847.
Romero Guillén, Giancarlo., Terán D Armas, J. L., Cedeño Carpio, X. A., & Frías Hernández, J. A. (2024). Habilidades del líder en la era de la Inteligencia Artificial en el contexto de organizaciones de Ingeniería. Gestión I+D, 9(2), 211–250. https://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_GID/article/view/28890
Siegel, S. (1974). Estadistica no parametrica aplicada a las ciencias de la conducta. Ed. Trillas.
Soler Sánchez, M. I., Meseguer de Pedro, M., & García Izquierdo, M. (2016). Propiedades psicométricas de la versión española de la escala de resiliencia de 10 ítems de Connor-Davidson (CD-RISC 10) en una muestra multiocupacional. Revista Latinoamericana de Psicología, 48, (3), 159-166. https://doi.org/10.1016/j.rlp.2015.09.002
Titareva, Tatjana. (2021, February 5th). Leadership in an Artificial Intelligence Era. [Conference]. Paper for Leading Change 2021, Harrisonburg, Virginia, Estados Unidos de América. https://commons.lib.jmu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1012&context=leadcc
Terrones Rodríguez, A. L. (2020). Inteligencia artificial, responsabilidad y compromiso cívico y democrático. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad —CTS, 15 (44), 253-276. https://www.redalyc.org/journal/924/92463902013/92463902013.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Bibliotecas. Anales de investigación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.